Deel deze blog

Epke’s tips voor meer veerkracht

Epke’s tips voor meer veerkracht

Een topprestatie leveren op het moment dat het er écht om gaat. Maar ook jezelf herpakken na verlies, blessure of domme pech. Mentale veerkracht is een onmisbare eigenschap voor topsporters. Hoe doen sporters dat en wat kun jij van hen leren? Olympisch turnkampioen Epke Zonderland deelt zijn tips en trucs om veerkrachtiger in het leven te staan.

TIP 1: Vind elke dag een relaxmomentje

Epke: ‘Om top te presteren moet je goed kunnen ontspannen. Dat zit ‘m vaak in kleine dingen. Ik vind het bijvoorbeeld fijn om voor een pittige training een half uurtje te relaxen. Dit doe ik door een kopje thee drinken. Door muziek luisteren. Of een wandeling maken. Als het gezinsleven het toelaat, doe ik een powernap. Zo’n rustmoment brengt mij in de juiste flow. Deze momenten plan ik heel bewust in. Ik weet inmiddels uit ervaring dat een training na een volgeplande ochtend meestal niet de beste is.’

TIP 2: Maak een realistische planning

Epke: ‘Naast mijn sport heb ik een studie Geneeskunde gevolgd. Zonder een realistische planning was dit behoorlijk stressvol geweest. Het is de kunst om niet teveel hooi op je vork te nemen. Probeer de dingen die je doet zo goed mogelijk te doen. Op jouw tempo, binnen jouw mogelijkheden. Wees geduldig: je kunt een doel ook in kleine stapjes bereiken. Ik nam bijvoorbeeld altijd ruim de tijd om me voor te bereiden op een tentamen. Zo kon ik er ontspannen naartoe werken én een succesmoment beleven. Zo blijf je in control, voorkom je teleurstellingen en houd je het leuk.’

TIP 3: Sluit je af voor meer focus

Epke: ‘Tijdens een belangrijke wedstrijd moét ik er staan. Op die momenten draait alles om focus. Ik wil mij niet laten afleiden door negatieve gedachten of de prestaties van anderen. Daarom sluit ik mezelf helemaal af van de buitenwereld. Mijn trucje is om de oefening die ik ga turnen keer op keer te visualiseren. Elke greep, elk element speel ik in detail af in mijn hoofd. Soms wel een uur lang. Alles wat er om mij heen gebeurt, gaat dan langs mij heen. Dit brengt niet alleen rust en ontspanning. Ik zet ook mijn lichaam en geest helemaal op scherp om die topprestatie te leveren.’

TIP 4: Haal uit tegenslag iets positiefs

Epke: ‘Een blessure, een voorbereiding die niet lekker loopt, een val van de rekstok in de finale. Tegenslag hoort bij topsport. Op het moment zelf ontzettend vervelend. Toch probeer ik te voorkomen dat zo’n tegenslag in mijn hoofd gaat zitten. Flink balen mag even. Maar daarna kijk ik snel naar de mogelijkheden die er nog wél zijn. Zelfs na een beroerde voorbereiding bestaat nog altijd de kans dat je de wedstrijd van je leven turnt. De blessure die je nu oploopt, zorgt ervoor dat je op een later moment wél topfit kunt zijn. Vergeet niet dat je van tegenslagen veel kunt leren. Ik was nooit Olympisch Kampioen geworden zonder fouten te maken!’  

TIP 5: Ga uit van je eigen kracht

Epke: ‘Een vol stadion, alle aandacht op jou gericht. De druk om te presteren kan enorm zijn. Die stress went nooit. Het beste wat ik op die momenten kan doen is op mijzelf vertrouwen. Ik blijf altijd dicht bij mezelf en twijfel niet. Waar doe ík het voor, wat wil ík bereiken? Wanneer ik in de voorbereiding niets heb laten liggen en alles uit mijn trainingen heb gehaald; dan moet ik het daar mee doen. Ik denk vooraf nooit aan wat er allemaal mis kan gaan. Je kunt de uitkomst toch niet voorspellen. Je kunt maar beter het allerbeste geven; hoe dit uitpakt zie je na afloop wel.’

TIP 6: Leer accepteren

Epke: ‘Als topsporter wil je alles tot in de puntjes plannen. Overal controle op hebben. Toch loopt het vaak anders dan je vooraf had bedacht. Dan is het de kunst om zo’n verandering te accepteren. Een beroerde trainingsweek gehad? Dan bedenk ik wat ik de volgende week beter kan doen. Lukt het niet om de avond voor de finale in slaap te vallen? Dan ga ik niet boos liggen woelen. Eén slapeloze nacht staat een topprestatie echt niet in de weg. Hetzelfde geldt voor een blessure. Daar kun je wekenlang chagrijnig van zijn, maar dat is negatieve energie. ‘It is sa as it is’, zeggen we in Friesland. Een kwestie van accepteren en daarna weer doorgaan. 

TIP 7: Praat erover

Epke: ‘Familie en vrienden zijn ontzettend belangrijk voor mij. Op grote toernooien heb ik ze het liefst dichtbij. Ze zorgen voor ontspanning en vertrouwen. Zij zien ook meteen wanneer ik niet lekker in mijn vel zit. Sowieso probeer ik gedachten en onzekerheden die blijven hangen met hen te bespreken. Door erover te praten, haal je spanning weg en voorkom je dat een negatieve gedachte groeit. In de beginjaren was mijn broer Herre een fantastische sparringpartner. Tegenwoordig bespreek ik veel met mijn vrouw. Zij kent mij al tien jaar: ze merkt ‘t direct wanneer ik wat steun nodig heb.’

TIP 8: Muziek

Epke: ‘Over een paar maanden reis ik naar Japan voor m’n laatste Olympische Spelen. Door corona zullen dit bijzondere spelen worden. M’n familie kan waarschijnlijk niet mee. Ik zal vooral digitaal contact met ze hebben. Daarnaast is het maar de vraag hoeveel vrijheid je als sporter krijgt. Voor het geval dat ik hele dagen op mijn hotelkamer moet zitten, gaat er een flinke stapel muziek mee. Red Hot Chili Peppers, Arctic Monkeys, War on Drugs. Het mooie van muziek is dat het ontspanning brengt, maar dat het je ook kan inspireren en oppeppen. Een heerlijk medicijn dat altijd werkt en altijd beschikbaar is.’    

Deel deze blog
Anonymous

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.