Reageren of een ervaring delen?

Wil je reageren op een vraag of zelf een vraag stellen? Of wil je jouw ervaring delen met de andere leden. Dat kan, maar alleen wanneer je je hebt aangemeld voor Samenfitter. Meld je snel aan.

Eens of oneens: ‘Ik ga een conflict liever uit de weg’

| 18 reacties

Mijn naam is Milan en ik ben juriste en mediator. Bijna dagelijks heb ik te maken met conflicten. Conflicten zijn overal; op je werk, in relaties maar bijna niemand vindt ‘ze’ leuk. Maar ik stiekem wel een beetje en dus help ik mensen daar graag bij. 

Barst bij jou ook wel eens de bom? Of vermijd jij liever conflicten? Loop je ook weleens boos weg zonder dat je laat merken dat je boos bent? Het is makkelijker om conflicten uit de weg te gaan. Dat zorgt namelijk voor geen gedoe: hartstikke fijn, toch?

Wat is een conflict precies?

Een conflict is een tegenstrijdig belang óf een tegenstrijdig doel. Maar eigenlijk is een tegenstrijdig belang tussen mensen heel gewoon. Het kan wel spanning geven maar het is een normale, gezonde situatie. En zeker geen reden om het uit de weg te gaan. Draai het eens om: een conflict kan ook een bron zijn van groei en ontwikkeling.

Eens of oneens: ‘Ik ga een conflict liever uit de weg’

Hoe reageer jíj op een conflict? Ik ben benieuwd en ga er graag over in gesprek met je hier op Blij in je brein.

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.

18 reacties

Bovenliggend
  • Ik wil het conflict wel aangaan, maar dat doe ik zeker niet altijd. Eerst denk ik erover na wat ik zou willen zeggen en wat ik wil bereiken. Als ik zeker weet dat het aangaan van dit conflict iets gaat opleveren dan ga ik de confrontatie aan. Als ik weet dat het toch geen zin heeft om het conflict aan te gaan, dan zal ik mijn mening geven maar ga ik er niet te diep op in, dan steek ik mijn energie liever in andere dingen. 

  • Dank voor je reactie Linda. Deze vind ik interessant .. hoe weet jij van te voren zeker dat het aangaan van de confrontatie jou iets gaat opleveren ? En wat is dat 'iets' dan ? Ik denk dat ik je wel begrijp, je gaat mogelijk de confrontatie niet aan als:

    • het onderwerp onbelangrijk is.
    • je geen kans ziet je doel te bereiken.
    • de kosten van een directe confrontatie niet opwegen tegen de mogelijke baten.
    • enig uitstel (bijvoorbeeld voor het verzamelen van meer informatie) opweegt tegen de voordelen van een snelle beslissing.

    Dit past in het rijtje van conflictvermijdend gedrag en dat kan in bepaalde situaties helemaal oke zijn want “leder mens heeft een gebruikelijke manier van omgaan met conflicten, een basisconflictstijl. Niet elke conflictstijl is evenwel de meest geschikte voor elke conflictsituatie”.“Hoewel iemand zijn basisconflictstijl in zijn benadering van conflicten altijd mee zal dragen (deze is een soort voortvloeisel van karaktereigenschappen), is het wenselijk het gedrag te kunnen aanpassen aan de vereisten van de betreffende conflictsituatie”.

Reactie
  • Dank voor je reactie Linda. Deze vind ik interessant .. hoe weet jij van te voren zeker dat het aangaan van de confrontatie jou iets gaat opleveren ? En wat is dat 'iets' dan ? Ik denk dat ik je wel begrijp, je gaat mogelijk de confrontatie niet aan als:

    • het onderwerp onbelangrijk is.
    • je geen kans ziet je doel te bereiken.
    • de kosten van een directe confrontatie niet opwegen tegen de mogelijke baten.
    • enig uitstel (bijvoorbeeld voor het verzamelen van meer informatie) opweegt tegen de voordelen van een snelle beslissing.

    Dit past in het rijtje van conflictvermijdend gedrag en dat kan in bepaalde situaties helemaal oke zijn want “leder mens heeft een gebruikelijke manier van omgaan met conflicten, een basisconflictstijl. Niet elke conflictstijl is evenwel de meest geschikte voor elke conflictsituatie”.“Hoewel iemand zijn basisconflictstijl in zijn benadering van conflicten altijd mee zal dragen (deze is een soort voortvloeisel van karaktereigenschappen), is het wenselijk het gedrag te kunnen aanpassen aan de vereisten van de betreffende conflictsituatie”.

Onderliggend
Geen gegevens