Deel deze blog

Gas op die scheten

Windjes, scheten, ruften, de broekhoest of fatsoenlijk flatuleren. Hoe je ze ook noemt, scheetjes laten we allemaal. Nu denk je misschien: moet ik nu echt een hele blog gaan lezen over scheten? Ja, zeker! Want die kleine ratelruftjes, wervelende sportwind en rotte eieren-aroma vertellen je veel over je lijf.

Waar komen ze vandaan?

Winden ontstaan door het inslikken van lucht. Bijvoorbeeld tijdens het eten, als je veel praat of wanneer je koolzuurhoudende drankjes hebt gedronken. Mensen maken dagelijks 0,5 tot 1,5 liter aan scheten. Dit staat ongeveer gelijk aan 8 tot 20 winden per dag! En dat is heel gezond, want het laat zien dat jij #fitinjevel bent. Winden helpen je als je een opgeblazen gevoel hebt, voorkomen darmziektes en laten zien dat je gezond eet.

3x scheetweetjes

Wist je dat:
…harde geurloze winden ontstaan omdat je waarschijnlijk koolhydraten niet goed verteert of er te veel van eet? Suiker en witbrood zijn vaak boosdoeners.
…natte scheten juist komen door een slechte vertering van vetten? Dat komt omdat je lever niet genoeg gal maakt of dat je galrivier niet zo goed stroomt. Oplossing? Eet bittere kruiden zoals tijm, rozemarijn, kurkuma en gember.
…stinkende scheten komen als je bacteriën zwavel uitscheiden? Dat komt door de afbraak van eiwitten. Deze stille sluipmoordenaars ga je tegen door specerijen te omarmen als kaneel, gember en knoflook.

Wat gebeurt er als je hem inhoudt?

Natuurlijk is onderzocht wat er gebeurt als we een wind inhouden. Want, ondanks dat iedereen scheten laat, is niet elk moment perfect om ze los te laten. Bijvoorbeeld in een overvolle trein, tijdens een theatershow of een belangrijk sollicitatiegesprek. Wat doe je dan? Juist,  je laat je darmen ze weer inslikken. Spaanse onderzoekers lieten 20 proefpersonen een buisje inbrengen in hun darmen. In elke proefpersoon spoten ze een cocktail van stikstof, koolstofdioxide en zuurstof. Een paar uur later vingen de onderzoekers – ja, echt waar – de scheten in een ballon om ze te analyseren. Lees en huiver: 25% van de scheet komt via je mond weer naar buiten. De andere 75% verdwijnt doordat ze worden omgezet in chemische stoffen of wordt via je darmwand opgenomen in je bloed. Maar écht slecht is het niet om je scheet in te houden.

Tips voor minder scheten

Eet en drink zo min mogelijk producten waar lucht in zit. Bijvoorbeeld: frisdrank, slagroom, brood en omelet.
Minder lucht inslikken. Hoe doe je dat? Rustig eten, niet drinken door een rietje en neem liever een smintje dan kauwgom.
Pas op met fructose in fruit en vruchtensappen en sorbitol (dat is zoetstof in lightproducten). Deze worden minder goed opgenomen of verteerd.
Kies voor vezelrijke voeding, dus volkorenproducten, fruit en muesli.

Vind jij scheten heel normaal? Of toch een beetje ongemakkelijk? Laat het weten in de comments.

Deel deze blog
Anonymous

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.

Bovenliggend Opmerking Onderliggend
Geen gegevens