Deel deze blog

Tips voor de (beginnende) wielrenner: deel 3

Tips voor de (beginnende) wielrenner: deel 3

Inmiddels ben je al aardig bekend in de wielerwereld. En nu je al een beetje een pro begint te worden, kun je misschien samen gaan fietsen en wat langer op pad gaan. Vergeet dan niet goed te eten en te drinken. Ik heb wat leuke tips voor je.

Leer fietsen in een groep

Als je eenmaal gewend bent aan de racefiets wil je waarschijnlijk wel met een vriend of met een groepje op pad. Het is daarbij belangrijk dat je rekening houdt met elkaar en dat je elkaar niet in de weg zit. Fietsgroepen maken vaak gebruik van bepaalde commando’s en tekens om elkaar te waarschuwen, zoals VOOR, TEGEN, ACHTER, STOP, VRIJ. Ook worden kreten geroepen om de route door te geven. Sommige fietsgroepen hebben een wegkapitein aangesteld, hij of zij geeft leiding aan de groep. Ook leer je fietsen bij iemand ‘in het wiel’. Hierbij fiets je kort achter je voorganger zodat je uit de wind blijft. Hierbij heb je minder luchtweerstand en het zorgt ervoor dat je met minder inspanning hoeft te trappen.

Werk aan je fietstechniek

Een goede fietstechniek is zeer belangrijk. Probeer vooral niet te zwaar te trappen, dit betekent dat je voor je gevoel in een relatief licht verzet moet fietsen. De ideale cadans (trapfrequentie) is tussen 80 en 90 rpm (omwentelingen per minuut). Hierbij rijdt je op souplesse en kun je het gewenste snelheid langer volhouden. Met een lage trapfrequentie van 60 rpm rijdt je op kracht en raak je eerder uitgeput (dit wordt ook wel ‘stoempen’ genoemd). Klikpedalen zitten vast aan je fietsschoenen en daarbij kun je de pedalen niet alleen duwen maar ook trekken. Probeer hierbij horizontaal te trekken, als je dit oefent wordt je inspanning efficiënter. Een goede bochtentechniek is ook belangrijk om veilig en snel de bocht door te komen. In een bocht druk je het buitenste been naar beneden en je binnenste knie gaat naar buiten in lijn met de fiets. Buig je armen en kijk door de bocht heen. Kijk hierbij naar het punt waar je naar toe wilt gaan en je zult er vervolgens vanzelf heen sturen. Remmen doe je voor de bocht en nooit in de bocht zelf. Als dit toch nodig is, omdat je anders uit de bocht vliegt, gebruik je licht je achterrem. Normaal remmen doe je in de verhouding is 70% voorrem en 30% achterrem, dit omdat je voorrem vanwege gewichtsverdeling het meest krachtige is.

Eten en drinken onderweg

Goed hydrateren is noodzakelijk om een goede prestatie neer te zetten. Neem daarom altijd voldoende water mee als je op pad gaat. Drink vóórdat je dorst hebt en vul desnoods onderweg ergens je bidon (bijvoorbeeld bij een boer of horecazaak langs de weg). Voor langere afstanden is het raadzaam om voedsel met snelle koolhydraten bij je te hebben; bijvoorbeeld een banaan, een kruidkoek of wat dacht je van een energy-gelletje. Dit zorgt ervoor dat je geen hongerklop krijgt en je daardoor niet meer verder kan fietsen.

Voorkom slijtage, onderhoud je fiets

Je racefiets is een gebruiksvoorwerp waar je lang plezier van wilt hebben, zorg er daarom voor dat je materiaal goed blijft door het regelmatig te onderhouden. De ketting moet schoon en gesmeerd zijn en op spanning staan. De remblokken moeten niet versleten zijn en juist zijn afgesteld. De banden moeten op de juiste spanning zijn en voldoende profiel hebben. De derailleur en cassette moeten schoon zijn en goed werken. Als er iets aan je fiets rammelt of ratelt dan wil het zeggen dat iets niet goed werkt. Voorkom slijtage en kijk je fiets regelmatig na. Veel zaken aan je fiets kun je zelf onderhouden. Soms is er groot onderhoud nodig waarbij ook onderdelen moeten worden vervangen, je kunt hiervoor je racefiets wegbrengen naar een wielerspeciaalzaak.

Ik hoop dat je met mijn tips geholpen bent en dat je zin hebt om veel veilige kilometers te maken op de fiets. Heb jij nog goede tips? Deel ze met de community!

PS. It giet oan!

Vanaf 7 juli wordt de Fietselfstedentocht weer verreden. Dit keer niet met z’n allen op een dag, maar verspreid over tien weken. De Friesland heeft 50 startbewijzen verloot. De komende weken wordt er nog veel meer leuks gedeeld op Fit in je vel over fietsen.

Deel deze blog
Anonymous

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.