Train je hersenen tijdens het wandelen #tipvanTjisse

Elke dinsdag een nieuwe #tipvanTjisse. 'Wandelgoeroe'  uit Akkrum geeft leuke tips om jouw virtuele Elfstedentocht nóg leuker te maken.

Zitten is het nieuwe roken

Wandelen houdt je hersenen gezond en een dagelijkse wandeling maken is belangrijk voor je fysieke en mentale gezondheid. We horen het de populaire professor Erik Scherder overal enthousiast vertellen. En uit eigen ervaring weet ik dat een wandeling helpt te onthaasten en je er energie van krijgt.

Braintraining tijdens het wandelen doe je zó

Er zijn verschillende manieren waarop je je hersenen kunt trainen tijdens een wandeling. De combinatie van geestelijke en fysieke inspanning noemt men cognitieve fitness. Probeer maar eens tijdens je eerstvolgende wandeling een kwartier lang je omgeving zo goed mogelijk in je op te nemen en onthoud bepaalde zaken die je hebt gezien. Bijvoorbeeld langs hoeveel bomen je bent gelopen, welke dieren je hebt gezien, of over hoeveel bruggetjes je bent gekomen. Sla deze informatie op in je hoofd en probeer na een kwartier of half uur dit voor jezelf nog weer eens te benoemen.

Hoeveel heb je kunnen onthouden?

Op deze manier heb je én bewogen én je geheugen getraind. Een andere training is dat je tijdens het wandelen een letter kiest en hier zoveel mogeijk plaatsnamen, plantennamen etc. mee verzint. Of begin steeds met de laatste letter van de naam die je daarvoor koos. Blijf tijdens het bedenken van de namen gewoon doorwandelen. Er zijn ook trainers die hiervoor zijn opgeleid. Een overzicht daarvan is te vinden op de Fitstap site van de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN).

Lekker wandelen!

Deel deze blog
Anonymous

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.