Reageren of een ervaring delen?

Wil je reageren op een vraag of zelf een vraag stellen? Of wil je jouw ervaring delen met de andere leden. Dat kan, maar alleen wanneer je je hebt aangemeld voor Samen Fitter.  Heb je al een account? Log dan snel in.

Groene zone training

| 6 reacties

Weer terug na een tijdje afwezig op doejemee :) Ik dacht leuk om deze inspiratie met jullie te delen. https://www.youtube.com/watch?v=MALsI0mJ09I Mijn inzicht was iig dat ik veel te veel trainde in de gele en rooie zones omdat dit "goed voelde" je had wat gedaan. Mooi inzicht dat je met minder inspanning ook veel fitter / sterker kunt worden. 

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst  aanmelden voor Doejemee.

6 reacties

  • :) Ja die statistieken op Strava voelen een beetje als groepsdruk he :) Al moet ik zeggen dat ik regelmatig ook spreek met wat semi-profs, fietsers en lopers die het al een tijdje doen en die eigenlijk daar helemaal niet op letten. En het veelal ook volslagen onzin vinden om te kijken naar gemiddelden qua snelheid etc. Ik volg er een aantal die strava aanzetten op volle snelheid en uitzetten op volle snelheid om maar een cool gemiddelde te halen haha.... Jij ook succes met trainen

  • Welkom terug . Goed verhaal. Theorie is bij mij bekend, wordt ook regelmatig door mijn looptrainer benoemd. Is wel lastig om dit in de praktijk ook zo uit te voeren, is een mindset verandering. Lange, rustige training is niet altijd uitnodigend. Wat ik wel heb geleerd is dat je in langzame, groene trainingen je toch moet proberen de cadans aan te houden die je ook tijdens de wedstrijd moet hebben. Voor hardlopen is tussen tussen de 170 en 180 per minuut. Ik heb sinds enkele weken een nieuw sporthorloge, de Garmin 935. Deze toont niet alleen de cadans maar geeft ook aan of je in het groene of rode hebt getraind, wat het stress niveau is, wat je VO2 max is en hoeveel dagen/uren je rust moet nemen. Als data verslaafde ben ik hier erg blij mee.

  • Ik probeer het al een tijdje met hardlopen maar ik moet zeggen dat het lastig is om de knop om te zetten. Het stomme is dat dit bij mij komt door de statistieken op Strava; die moeten er een beetje goed uitzien (snelheid en afstand) maar dat is dus eigenlijk niet waar het bij goed trainen op draait. Nu zet ik dus niets meer op Strava!

    Succes met trainen Stuck out tongue

  • Ah cool! Ben wel ergens gertriggerd door deze vorm van training. Ga het nu een tijdje proberen. Volgend jaar doe ik mee met de Tour de France :) 

  • Hi , ooit training gehad van Gerard Nijboer op Papendal die zijn filosofie volledig op dit principe (trainen in de lage hartslagzone) heeft gebouwd en daarmee heel erg succesvol is geworden (o.a. Olympisch zilver en Europees kampioen marathon). 

  • Interessante TedX Wopke!! Doe ik het toch goed met mijn relatief rustige workouts Slight smile