Reageren of een ervaring delen?

Wil je reageren op een vraag of zelf een vraag stellen? Of wil je jouw ervaring delen met de andere leden. Dat kan, maar alleen wanneer je je hebt aangemeld voor Doejemee én lid ben van Fit in je vel. Meld je snel aan.

Heb je een vraag over vitaal thuis werken?

| 13 reacties

In de week van 2 november beantwoordt Rutger Bennink al je vragen over vitaal thuis werken. Rutger is Beweeg en Leefstijladviseur. Hij houdt zich bij De Friesland bezig met vitaliteit op de werkvloer. 

Twijfel je of je het thuiswerken wel vol gaat houden? Wil je weten hoe je ervoor kunt zorgen dat je 's avonds meer energie over hebt? Alle vragen rondom vitaal thuis werken zijn mogelijk. 

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst  aanmelden voor Doejemee.

13 reacties

  • Hi Leo,  je hebt helemaal gelijk. Bovendien, de beste houding is de volgende houding. . Ik stuur een plaatje in de bijlage mee wat je kan gebruiken om je stoel goed in te stellen. De meeste bureaustoelen zijn geschikt, je moet rekening houden met instelbare rugleuning, armleuning en zitting. Ook moet de stoel in hoogte instelbaar zijn. 

    Kun je hier mee verder? 

  • Vele mensen, zo ook ikzelf, werken thuis en zitten uren achter de computer. Ik heb begrepen dat het goed is om na iedere 20-30 minuten even te bewegen en van het scherm af te zijn. Maar ik denk dat de zithouding ook erg belangrijk is. Welke zithouding is het beste bij langdurig computerwerk en welke (betaalbare)  bureaustoelen zijn geschikt?

  • He Daan, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Slaap is een interessant fenomeen, we hebben er veel en toch ook weinig invloed op. Het is wat mij betreft interessant om er achter of het inderdaad zo is dat mensen onrustiger slapen en of dit dan komt door het contact op afstand, via beeldschermen en de telefoon of dat er ook andere oorzaken zijn zoals (veranderde) koffie (caffeine)consumptie, daglicht, werkdaginrichting.. zo kunnen we samen een heel lijstje maken denk ik.. maar ik ben net als jij vooral nieuwsgierig naar de ervaring van anderen. 

    Zullen we een gezamenlijke post hoofdpagina maken? Met als doel om te onderzoeken wat de ervaringen zijn, wat men zelf inschat als veroorzaker en hoe ze hier mee om (willen) gaan.  

    Groet, Rutger

  • Goedemiddag, ik hoor in deze corona-tijd regelmatig verhalen van mensen die slechter zijn gaan slapen omdat ze meer thuiswerken. Dus onrustiger slapen, moeilijker in slaap kunnen komen. Dit lijkt niet alleen een kwestie van te weinig bewegen, maar komt ook door een andere manier van werken en ander contact met collega's. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben, en hoe gaan ze daar mee om?

    Groet,

    Daan Bultje  

  • Top, Hoe helpt het jou? En heb je al een eerste stapje gezet in het veranderen van je dag, om zo in de avond nog wat energie te hebben? 

  • Ha Jan, goed bezig! Stukje cardiotraining tussen de bedrijven door. Hoe springt jou touwtje? Ik zoek nog een goed touwtje om te oefenen :) Ik vind het ook een goed idee om te doen! 

  • Bedankt voor je reactie @. Dat formulier is echt even een praktisch hulpmiddel, leuk om er op die manier naar te kijken. 

  • Hoi Rutger. Ik ben deze week goed begonnen. Gisteren vaker even bewogen en aantal keren de trap extra genomen. Daarnaast heb ik een springtouw gekocht. Doel is om tussen de overleggen door even te gaan springen. Goed voor de conditie en lekker buiten

  • Hoi Rutger, bedankt voor je reactie. Zo had ik het nog niet bekeken, de stappen inhalen aan het eind van de dag is dus niet voldoende. Ik zal meer rekening houden met het bewegen tussen het zitten door. Bedankt

  • He Niké, probeer voor jezelf te bepalen waarom je het belangrijk vind om 's avonds nog een stukje te gaan wandelen of bewegen. Kijk daarbij naar de voor- en nadelen die erbij horen. Misschien krijg je energie van een stukje wandelen, geeft het je hoofd rust om de dag te kunnen verwerken. Bekijk daarna ook hoe belangrijk die voor en nadelen voor je zijn. Dat helpt je om je motivatie te vergroten. 

    Indien je veel of nadelen hebt dan voordelen, denk dan eens rustig na over die nadelen en verzin een manier om die nadelen die aan je voorgenomen gedrag kleven te omzeilen of anders op te lossen. 

    Dat helpt je om je motivatie te vergroten. Ik heb een werkformulierAmbivalentieformulieren.pdf bijgevoegd wat je kan gebruiken voor allerlei voorgenomen (nieuw) gedrag. Ik hoop dat je er wat mee kan! 

    Verder.... Helpt het natuurlijk enorm om regelmatig in beweging te blijven overdag. Zie mijn antwoord op de vraag van Jan. Als je regelmatig beweegt overdag en tijd neemt voor kleine pauzemomentjes, heb je 's avonds meer energie en zin om nog die activiteit te gaan doen. Probeer het maar eens uit :)