Deel deze blog

Resultaten pilot "Altijd Hulp Dichtbij"

Eind juli zijn we gestart met de pilot "Altijd Hulp Dichtbij"10 klanten van De Friesland hebben meegedaan aan de pilot waarin we een systeem testen waarmee ouderen gemakkelijk hulp kunnen vragen van bekenden en buurtgenoten. Een aantal leden zijn vanaf het begin al erg geïnteresseerd en daarom een update van de eerste inzichten. We geven telkens per onderzoeksvraag een toelichting:

Hoe waarderen klanten het concept "Altijd Hulp Dichtbij?"

We zien dat uiteindelijk niet alle deelnemers aan de pilot mee hebben gedaan. 5 van de 12 deelnemers hebben de pilot afgerond. Sommige klanten bleken problemen te hebben met hun mobiele telefoon of waren toch te druk om met ons te testen. De 5 deelnemers die het alarm elke dag getest hebben een 6,6 aan de service. Dit komt vooral omdat 1 van de deelnemers het gemiddelde naar beneden door omdat hij/zij de dienst maar een 3 kon geven (de overige cijfers waren: 8, 8, 6, 8). De gebruikers geven aan dat ze zich veiliger voelen met de knop (3,4 / 5). En de deelnemers waarderen dat ze zelf aan kunnen geven wie er een bericht moet krijgen (4,6 / 5).

Vinden klanten de dienst gebruiksvriendelijk?

De deelnemers geven de app en de IOTracker een score van 3,5 / 5. De app en de IOTtracker hebben tijdens de test een aantal bugs gehad die verholpen moeten worden. Dit heeft een effect gehad op de waardering.

Zien de gebruikers het onderlinge contact na een oproep als toegevoegde waarde?

Ouderen zijn tevreden en soms verbaasd over de snelle reactie. Kinderen willen zicht niet altijd verantwoordelijk voelen voor de opvolging.

Homies laat de telefoon automatisch overgaan bij de familieleden of personen die het meest dichtbij de oudere staan. Wat vinden gebruikers hiervan?

Het instellen van wie gebeld kan worden was niet voor alle gebruikers duidelijk. Hier zullen we dus meer uitleg over moeten geven.

Naast bekende en vertrouwde personen is het mogelijk om ook de buurt (Buurtkring) in te schakelen bij problemen. Wat vinden de gebruikers hiervan?

De buurtkring wordt door de helft van de gebruikers als een goede toevoeging gezien, graag als een vreemde hun leven redt. De andere helft twijfelt, het voelt toch als een inbraak op hun privacy. Daarnaast maakt men zich som zorgen of er wel genoeg mensen in de buurt zijn die kunnen helpen.

Hebben klanten een voorkeur voor de IOTracker in vergelijking met de de Help knop in de app of andersom?

Klanten waarderen de IOTracker omdat die gemakkelijk meegenomen kan worden en makkelijk te begrijpen is. De IOTracker is voor de wat oudere doelgroep (ouder dan 75 jaar ) vanwege de digitale vaardigheden en smartphone gebruik het meeste geschikte device. De Help-knop in de app is een goede eerste "instap" voor jongere ouderen en kan handig zijn om te installeren als ze naar het buitenland gaan. De knop is namelijk overal te gebruiken.

Voldoet de IOTracker aan de verwachtingen (nauwkeurigheid, snelheid, gebruiksgemak, batterijduur, gebruikt buitenshuis)?

De IOTracker gaf niet altijd het juiste signaal op het juiste moment. We onderzoeken hoe we dit kunnen oplossen met de leverancier van de apparaten. Verder geven de deelnemers aan dat ze graag een touwtje of een koord aan de IOTracker zouden willen hebben zodat de het apparaat gemakkelijker mee kunnen nemen.

Wordt deze button als toevoeging op de gezien door klanten?

Klanten waarderen de app omdat die ook in het buitenland gebruikt kan worden en omdat de kosten lager kunnen zijn in vergelijking met de IOTracker.

Vervolg

De resultaten van de pilot geven aan dat er nog werk te doen is om de service verder te verbeteren. De komende weken zullen we hiermee aan de slag gaan. We maken een plan om een vervolg te geven aan de pilot. We houden jullie op de hoogte!

Deel deze blog
Anonymous

Voordat je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.