Deel deze blog

Snelkookpan week - Dag 2 - Urban Safari en Brainstormen

Snelkookpan week - Dag 2 - Urban Safari en Brainstormen
Meer weten over de snelkookpan week? Check eerst deze blog over de Snelkookpan week.

Het was vandaag alweer dag 2 van de snelkookpan week. De studenten starten vanochtend in de stad Leeuwarden met een Urban Safari. In 3 groepen zijn tientallen mensen op straat, in winkels in seniorenwoningen gevraagd naar hun wensen rondom het meten en verbeteren van hun eigen gezondheid en vitaliteit. Dit heeft aardig wat opgeleverd. Hierbij een paar voorbeelden van inzichten die opgedaan zijn;

  • Ik wil graag snel resultaat en minimale inspanning. De toepassing moet mij hierin ondersteunen.
  • Studenten gebruiken al veel apps voor sporten, ontspannen en eten. Bij ouderen is dit veel minder het geval. 
  • Ik wil niet met een vingertje gewezen worden op dingen niet gezond zijn. Dit moet kunnen zo nu en dan.
  • Ouderen gaven aan door hun levenservaring heel goed te weten wat gezond is en wat niet. Het aanpassen van gedrag is moeilijker op latere leeftijd.
  • Ik wil geholpen worden bij gezond eten en voldoende bewegen tijdens het werken.
  • Ik wil zelf regie hebben over wat ik aan data deel met wie. Privacy is soms wel een issue en soms niet. Dit verschilt erg per persoon en daar zou de toepassing rekening mee moeten houden.
  • De toepassing moet het leuk maken om gezonder en vitaler te gaan leven.
  • De toepassing moet persoonlijk zijn en het moet mogelijk zijn om persoonlijk contact te leggen. We zijn al zo individualistisch bezig. Samen doen werkt beter.
  • Denk erom dat je de toepassing geschikt maakt voor kinderen. Hoe jonger je nieuw gedrag leert hoe beter.

Na het delen van de inzichten hebben we in groepen van 3 studenten bepaald welke punten belangrijk zijn om een goed antwoord te kunnen geven op de Design Challenge. Dit is de lijst geworden:

Voor de omcirkelde punten zijn de studenten in groepen gaan brainstormen. Na het brainstormen hebben de groepen de opdracht gekregen om concepten te bedenken die een oplossing zijn voor de punten waarover gebrainstormd is. De volgende concepten (deeloplossingen) zijn gepresenteerd en  voorzien van stemmen door de groep en door de opdrachtgever; ;

  1. Vitaliteitsmeter; hoe vitaal ben ik? Wat is mijn vitale leeftijd?
  2. Je eigen vitale avatar ontwerpen; de avatar als doel met een bepaald gewicht, een bepaalde hoeveelheid beweging en een zelf bepaald voedingspatroon. Op basis van de gezondheidsdata worden feedback gegeven over de mate waarin je je eigen doel hebt gehaald en wat je kunt doen om je doel wel te halen of te blijven halen.
  3. Ontwerp een "Stekkerdoos" voor gezondheidsapp. Er zijn er al een heleboel maar het zij allemaal losse toepassingen. Op die manier kun je ook zorgen voor een koppeling met een community / forum om elkaar te helpen om vitaler te leven.
  4. Customise je eigen persoonlijke omgeving in vormgeving en user experience.
  5. Omgeving met persoonlijk profiel en coaching.
  6. Vraagbaak app. Zorg ervoor dat iedereen zijn vragen rondom vitaliteit kan stellen. 
  7. Locatiecoach (supermarkt); zelf recepten maken o.b.v. aanbiedingen in de supermarkt. 
  8. Bieden van overzicht; al je gegevens rondom gezondheid en vitaliteit en gezondheid bij elkaar.
  9. Competitie d.m.v. leaderboards. Pronken met je eigen resultaat. Kies je eigen groep waarmee je de uitdaging aan wilt gaan op het gebied van sporten, bewegen, voeding etc.
  10. Verbinden Vind je eigen sport buddy.
  11. Gespecificeerde dieet gerechten. Stel je doel voor het aantal kcal dat je per dag wilt eten en er wordt een maaltijdbox samengesteld op basis van jouw wensen.
  12. Werkplek onderzoek. Beter zitten en minder zitten door meer te bewegen.

Hierbij een sfeerimpressie van de dag:



Wil je weten waar dit gaat eindigen? Kom naar de eindpresentatie aanstaande donderdag! 

Deel deze blog
Anonymous

Voordat je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.