Deel deze blog

Toolbox: Partnership canvas

Toolbox: Partnership canvas

In deze blog staat het Partnership Canvas in de schijnwerpers. Ben je benieuwd wat dit precies is en hoe je deze strategie-tool zelf kunt gebruiken? Lees dan vooral verder! Ben je enthousiast over dit model en wil je het zelf toepassen? Speciaal voor leden van het Lab hebben wij onze versie van het Canvas ontwikkeld die je onderaan de pagina kunt downloaden. 

Wat is het Partnership Canvas?

Het Partnership Canvas is een tool die gebruikt kan worden om de mogelijkheden voor innovaties buiten alleen je eigen bedrijfsmodel te ontdekken. Het canvas is handig bij het vast leggen van een strategie tussen twee of meerdere partijen die samen een partnerschap aan gaan.

Voordat je het Partnership Canvas invult, is het wijs dat je ook al het Business Model Canvas (BMC) hebt ingevuld.  Door het BMC in te vullen is het namelijk voor betrokken partij duidelijk waar ze voor staan, waar ze heen willen en wat de ideeën zijn waarop keuzes worden gebaseerd. Het Partnership Canvas kan hierna worden gebruikt om de Business modellen van de betrokken partijen letterlijk bij elkaar te brengen. Om daarna te kijken naar hoe er gezamenlijk innovatie en waarde kan worden gecreëerd. Het Partnership Canvas is een handige tool voor tijdens het ontwerpen, bediscussiëren en veranderen van een partnerschap.

Bij de Friesland en ook bij het Lab werken we vaak samen met verschillende partijen. En met dit canvas blijft het allemaal erg overzichtelijk en is het vanaf het begin duidelijk wat de strategie is en wat de betrokken partijen van elkaar verwachten. Bekijk hieronder onze video waarin we uitleggen waar dit model jou bij kan helpen, en lees daarna verder!

 

Hoe werkt het Partnership Canvas?

Elke betrokken partij dient zelf het Partnership Canvas in te vullen. Wanneer dit gedaan is, kan je dit naast elkaar leggen. Er zijn 7 verschillende onderdelen in het Partnership Canvas. Hieronder bespreken wij hoe je deze onderdelen kan invullen en wat een handige volgorde is om mee te beginnen!

  1. Onze partner is en 2. Wij zijn

Hier kan je een omschrijving geven van de partner / partners waarmee je een partnerschap aan gaat. Het is vrij om hier in te zetten wat je zelf van belang vindt. Je kan bijvoorbeeld de belangrijkste kenmerken hier neer zetten zoals aantal klanten, sector, en missie/visie van de partner. Daarnaast kan je van je eigen bedrijf ook een omschrijving geven met bijvoorbeeld de missie en visie.

  1. Partnership doelen

Een partnerschap wordt (als het goed is) nooit opgezet zonder doel. Het vastleggen van een doel is belangrijk om op lange termijn goed voor ogen te houden wat de oorspronkelijke bedoeling was van het partnerschap. Dit doel draait eigenlijk altijd om het verbeteren van de ervaring van de klant. Wat er verbeterd moet worden (prijs, kwaliteit, productiesnelheid etc.) kan je baseren op je eigen Business model.

  1. Gewenste middelen

Gebaseerd op de doelen die je voor ogen hebt, kom je waarschijnlijk iets tegen wat je als bedrijf nog mist waardoor je dit doel niet alleen kan behalen. Datgene wat je mist kan je misschien wel uit een partner halen. Het is goed om de volgende twee vragen hierbij expliciet te beantwoorden:

  • Wat voor middelen vragen wij van onze partners?
  • Wat kan onze partner ons bieden?
  1. Waarde aanbieden

Wanneer het duidelijk is wat je graag van een partner zou willen ‘ontvangen’, dan is het belangrijk om voor jezelf duidelijk te maken wat je aan die partner zou kunnen ‘aanbieden’. Wat je voor waarde wil aanbieden en wat je wil ontvangen kunnen geen twee totaal verschillende dingen zijn. Een partnerschap houd alleen langdurig stand als de gewenste middelen en aangeboden waarde elkaar complementeren. Er zijn twee belangrijke vragen die je jezelf kunt stellen tijdens het invullen van het canvas:

  • Wat voor waarde bieden we aan onze partners?
  • Wat waarderen partners in onze samenwerking?
  1. Transfer activiteiten

Zoals net al aangegeven: gewenste middelen en aangeboden waarde moeten elkaar complementeren. Hoe je dit wilt bereiken kan je bij Transfer activiteiten invullen in het canvas. Een voorbeeld van wat je hier kan beschrijven zijn de activiteiten die er voor zorgen dat middelen en waarde met elkaar worden verbonden. Dit is een erg belangrijk punt van het canvas en staat daarom ook in het midden. Dit is namelijk het moment dat er synergie wordt gecreëerd (het 1+1=3 effect) tussen de business modellen van de betrokken partijen. Een belangrijke vraag die je je zelf kan stellen is:

  • Hoe verbinden we de partnerwaarden en hoe maken we dit wederzijds toegankelijk?
  1. Partner waarde

Uiteindelijk zijn we dan aangekomen bij de reden waarom het partnerschap in eerste instantie is opgestart: waarde creëren voor alle betrokken partijen. Wanneer de synergie tussen de gewenste middelen en aangeboden waarde begint te werken, hoop je dat dit een grote waarde veroorzaakt die je kan gebruiken om te innoveren op een bepaald vlak van je eigen business model.

Tot slot

Wanneer elke partij dit Partnership Canvas heeft ingevuld kan je deze naast elkaar leggen. En hiermee ontwerpen en bediscussiëren hoe je als partners bij elkaar kunt komen. Een handige manier waarop je dit kunt doen is door te kijken naar:

  • Is jou aangeboden waarde hetzelfde als wat de partner van jou wenst?
  • Zijn jou gewenste middelen hetzelfde als de waarde die jou partner aanbied?
  • Is er een zelfde tactiek in het nadenken over transfer activiteiten?

Door het Partnership Canvas in te vullen en nauwkeurig al deze stappen te doorlopen, kan je voorkomen dat je een partnerschap aan gaat waar weinig potentie of waarde uit gaat komen. Aan de andere kant heb je bij een goede match al een helder overzicht hoe de partijen er in staan en kan je vanuit hier snel en gezamenlijk verder denken.

Een voorbeeld:

Bedrijf A is een ziekenhuis en heeft als gewenste middelen meer E-health producten met als doel om zo verlichting te geven aan de zorgmedewerkers en patiënten individueel te ondersteunen. Het ziekenhuis heeft wel de infrastructuur om de producten vervolgens bij de juiste patiënten te brengen (aangeboden waarde) maar heeft geen capaciteit om de producten zelf te ontwikkelen. Bedrijf B is een E-health product ontwikkelaar die de aangeboden waarde heeft dat zij beschikken over de juiste E-health producten. Maar ze vinden het moeilijk om deze bij de juiste patiënten te krijgen. Door een partnerschap zou dit probleem opgelost kunnen worden als ze gebruik kunnen maken van de infrastructuur van het ziekenhuis.

In deze situatie matcht de aangeboden waarde met de gewenste middelen. Het doel voor bedrijf A kan hierbij zijn: betere kwaliteit van zorg of kosten verlaging door efficiënter gebruik van personeel. Het doel van bedrijf B kan hierbij zijn dat ze meer willen produceren/verkopen en er voor willen zorgen dat hun producten bij de juiste mensen terecht komt.

Wat is jouw ervaring?

Heb jij het Partnership canvas al eens gebruikt? Wat was je ervaring hiermee? En heb je suggesties of vragen? Stel je vraag hieronder of deel je mening en ervaring. In de komende periode gaan wij meer canvassen deelbaar maken voor deze community. Heb je graag een keer begeleiding bij het gebruiken van één van de canvassen en draagt het bij aan het doel van de community? Stuur ons dan een berichtje want we helpen je graag!

Deel deze blog
Anonymous

Voordat je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.