Hulpvraag: Waar lopen jullie tegenaan als het gaat om het innovatieproces?

| 14 reacties

Hoi allemaal, ik zal mijzelf eerst even voorstellen. Ik ben Kim van Veldhuijzen, 22 jaar en ben op dit moment bezig met de master Design Driven Innovation (DDI) aan NHL Stenden. Hiervoor heb ik de opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) gedaan aan de Hogeschool Utrecht. Tijdens CMD raakte ik al steeds nieuwsgieriger naar innovatie waardoor ik besloot om naar Leeuwarden te verhuizen om de master DDI te starten. Ondertussen werk ik regelmatig voor Fundamentals Academy waar we constant bezig zijn met het innoveren binnen het onderwijs, door bijvoorbeeld challenges te organiseren of door aan de slag te gaan met Design Thinking. Tijdens de master DDI zijn wij ook aan de slag gegaan met verschillende innovatie projecten. Zo heb ik enkele weken geleden met mijn klasgenoten tijdens de pressure cooker week gewerkt aan de vitaliteitstool voor De Friesland. 

Inmiddels is het voor mij tijd om af te studeren voor de master en omdat het innovatieproces in het algemeen mij altijd nog blijft interesseren en ik nieuwsgierig ben naar hoe we innovatie kunnen innoveren, heb ik besloten om te gaan kijken naar de toekomst van innovatie. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar wat de veranderingen in de wereld zullen zijn en wat de impact van deze veranderingen op het werk van innovatoren zal zijn. Maar het is ook belangrijk om te kijken naar hoe innovatie nu aangepakt wordt, om te ontdekken wat er op dit moment wel en niet goed gaat om zo dus te ontdekken wat er moet veranderen. Zo wil ik dus gaan kijken naar wat de kansen voor innovatie kunnen zijn.

Omdat jullie in het Lab ook fanatiek bezig zijn met innovatie, hebben jullie aangegeven ook bij het project betrokken te willen zijn. Dus vandaar dat ik via deze weg ook regelmatig zal laten weten wat ik aan het doen ben en wellicht ook wat vragen zal stellen of ideeën zal voorleggen. Jullie zullen de komende tijd dus wel wat vaker van mij horen. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd waar jullie tegenaan lopen in een innovatieproces? Wat vind je lastig/moet anders/loopt niet lekker etc.?

Voordat je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.

14 reacties

  • hoi Kim, meestal halen we inzichten op bij klanten, vervolgens ontwerpen we zelf en toetsen we weer bij klanten. Wel leuk om eens met klanten te ontwerpen en ik ben ook benieuwd naar het multi level design model. Jaarlijks kijken we naar trends en ik heb wel eens toekomstscenario's gemaakt met een groepje mensen die zijn gebuikt in het strategisch plan van De Friesland. Leuk om eens koffie te drinken ik stuur je bericht met opties om af te spreken!

  • Hoi Foppe, 
    Hebben jullie ook al een keer samen met de doelgroep ontworpen (ipv het ontwerpen en vervolgens testen bij de doelgroep)? Een multilevel design model kan zeker helpen om beter in te zien op welke niveau's een project allemaal invloed heeft. Trends en business modellen zijn daar ook een onderdeel van en kunnen ook op verschillende niveau's impact hebben. Denken jullie ook wel eens na over de verre toekomst en hoe die eruit gaat zien? Verder ben ik wel benieuwd hoe jullie een innovatieproject ongeveer aanpakken. Heb je een keer tijd om koffie te drinken en hier eens over te praten? 

  • Is het misschien een idee dat we anders een keer koffie gaan drinken, misschien is dat wat makkelijker sparren dan zo digitaal?

  • Ik kan mij best voorstellen dat collega's het lastig vinden om bijvoorbeeld hun eigen gedrag te veranderen en dat ze in eerste instantie niet precies begrijpen waarom er dingen moeten veranderen. Het is veel makkelijker om gewoon te blijven doen wat je altijd doet, in plaats van het eens een keer anders te proberen. Maar dit kan ook per collega denk ik nog heel erg verschillen. De ene collega kijkt met een financiële blik ernaar, anderen zijn 'verandermoe' of doen het al jaren op dezelfde manier dus waarom zou het nu anders moeten etc. Ik denk dat het heel erg belangrijk is dat je goed kan uitleggen wat je doet en waarom je de dingen doet die je doet en wat het uiteindelijk wellicht kan opleveren. Ik denk dat het heel belangrijk is om deze collega's ook een stem te geven, door bijvoorbeeld te gaan co-creëren. Zo wordt een innovatie niet op hun bordje geschoven, maar kunnen ze zelf meedenken. Heb je het al wel eens aan de collega's zelf gevraagd? In hoeverre betrek je deze collega's nu bij het proces?

  • Hoi Kim, omdat je zelf vaak diep in een onderwerp zit ontwikkel je snel een blinde vlek. In mijn ervaring interpreteren klanten je eerste prototype vaak anders dan je dacht. Soms denk je dat het wel goed zit, soms is feedback organiseren veel werk. We hopen dat dit lab ons helpt makkelijk feedback op te halen. We kijken zeker naar efffecten op de maatschappij en het systeem, bijvoorbeeld door trend en markt analyse te doen en door naar business modellen te kijken. We gebruiken niet een multilevel design model. Zou jij dat adviseren? Als je alleen naar klanten kijkt en niet naar ontwikkelingen daar omheen loop je het risico dat je sub optimale oplossingen bedenkt. Een leuk artikel hierover vind je hier: link.medium.com/NU80HsXK13

  • Ja, ik snap wat je bedoelt. Ik kijk er meer als volgt naar: innovatieve ideeën die je wilt implementeren/ laten gebruiken in de organisatie: hoe zorg je dat je collega's die hier he-le-maal niets van weten of snappen, toch mee krijgt. Wellicht heb jij hier ervaring mee? @

  • Hoi Foppe, wat leuk al die reacties! Je geeft aan dat er altijd een risico is dat je teveel vanuit je eigen kennis en perspectief naar dingen kijkt en te weinig vanuit klanten. Hoe probeer je dit nu te voorkomen? Is het iets wat je soms vergeet, of vind je het lastig? Kijken jullie alleen naar de waarden van klanten of kijken jullie ook naar verschillende niveau's dus hoe bijvoorbeeld een systeem veranderd kan worden en wat bijvoorbeeld de impact op het milieu is etc?

  • Hoi Laudri, bedankt voor je reactie! Waarom is het volgens jou belangrijk dat iedereen mee gaat in die innovatie mindset en hoe probeer je dit nu aan te pakken? Persoonlijk denk ik dat change management inderdaad erg belangrijk is, alleen vraag ik mij af of het ook echt nodig is dat iedereen volledig begrijpt wat er zal veranderen of dat de adaptiviteit iets is wat per afdeling/functie heel erg zal verschillen.

  • Hoi Stefan, dank voor je reactie! Je geeft aan dat het niet altijd makkelijk is om het klein te houden, weet je ook waardoor het komt dat het zo lastig is om het klein te houden? 

  • Hoi René, bedankt voor je reactie! Een bepaald type innovatie is voor mij nu nog niet echt aan de orde, het gaat mij voor nu meer om het innovatieproces. Sommige bedrijven doen dit adhv design thinking, anderen hebben daar hun eigen manier voor. Maar ook buiten deze methoden ben ik benieuwd naar wat jullie nou echt lastig vinden of wat er niet altijd goed verloopt. Dus zijn er bijvoorbeeld lastige elementen aan het volgen van trends en technologische ontwikkelingen of aan het betrekken van stakeholders op het juiste moment etc.