Deel deze blog

De grootste boosdoeners voor hormonale disbalansen (deel 1)

De grootste boosdoeners voor hormonale disbalansen (deel 1)

Je hoort het steeds vaker: vrouwen die klagen over hun hormonen. Op verjaardagen, bij het koffiezetapparaat op het werk of tijdens een telefoongesprek met een vriendin. "Ik voel me al een tijdje niet mezelf. Mijn hormonen gaan met me aan de haal". 

Hormonen: vervelend of toch ook nuttig?

Wat doen die hormonen nou eigenlijk, behalve ons soms zo vreselijk in de weg zitten? Hormonen zijn stoffen die lichaamscellen opdrachten geven. Dit is nodig om ons lichaam in stand te houden, ons voort te planten en te vechten of vluchten als dat nodig is. Hormonen spelen een belangrijke rol bij elk aspect van je gezondheid. Of het nu gaat om slapen, opwarmen, seks, drang naar zoet, prestaties leveren en waar de vetopslag plaatsvindt.....Alles heeft met hormonale activiteit te maken. 

De hormonale boosdoeners

Hormonen spelen dus een belangrijke rol in ons lichaam. Maar tegelijkertijd zijn ze ook erg kwetsbaar. Er zijn een aantal boosdoeners die ervoor kunnen zorgen dat we hormonaal uit balans raken. In deze blog bespreek ik de eerste drie.

1. Darmklachten
2. Schommelende bloedsuikerspiegel
3. Hormoonverstoorders
4. Stress
5. Onvoldoende goede vetzuren eten
6. Oestrogeen - of progesteron disbalans

'Voeding is informatie voor al je cellen. Geef je lichaam de informatie waarmee het jou gezond kan houden.'

Darmklachten

Het eten van bewerkte voeding, bepaalde intoleranties, suiker, niet voldoende vezels of weinig variatie in je voeding kan ervoor zorgen dat er een disbiose in de darmen ontstaat. Je kunt dan klachten ervaren als; opgeblazen buik, buikpijn, oprispingen, winderigheid etc. Ons lichaam komt uit de natuur en herkent alleen natuurlijke, onbewerkte voeding. Voedingdie niet uit een fabriek komt: dit werkt het beste voor je lichaam en dus ook voor je hormonen. Natuurlijke voeding eten valt in onze samenleving echter niet altijd mee, de verleidingen liggen overal op de loer.

'Begin met het in huis halen van verse groenten en fruit. Hier zitten vezels in en vezels hebben we nodig voor het afvoeren van afgebroken hormonen.'

Schommelende bloedsuikerspiegel

Een schommelende bloedsuikerspiegel is erg belastend voor je lichaam. Er wordt constant insuline aangemaakt wat kan zorgen voor hormonale disbalansen. Je merkt dit aan; cravings, vermoeidheid, buikvet en after dinner dips. Vooral suikers zijn een enorme verstoorder van je hormoonbalans.

'Breng en houd je suikerhuishouding op orde door langzaam af te kicken van suikers en minder eetmomenten op een dag in te plannen (geen tussendoortjes).'

Je zult merken dat je lichaam de eerste twee weken nodig heeft om af te kicken. Je kunt zelfs ontwenningsverschijnselen krijgen zoals; hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid etc. Het is een kwestie van doorzetten. Je zult zien dat je je langzaamaan steeds fitter en energieker gaat voelen. 

Hormoonverstoorders

Met hormoonverstoorders kom je dag in dag uit in aanraking. Het zijn gevaarlijke stoffen die je hormoonhuishouding in de war sturen en komen voor in tal van producten waarmee we elke dag opnieuw in contact komen. Denk aan: voeding, verzorgingsproducten, plastic, cosmetica en schoonmaakproducten. Geen makkelijkere manier voor schadelijke stoffen om je lichaam binnen te dringen dan via je mond. Denk aan bewerkte voeding (kleurstoffen etc), maar ook de pesticides op groenten en fruit.

'Laat bewerkte voeding links liggen en kies zoveel mogelijk voor pure, natuurlijke voeding.'

Zo ban je niet alleen hormoonverstoorders van je bord, maar geef je ook je algemene gezondheid een boost. Daarnaast is het belangrijk om je groente en fruit goed schoon te spoelen alvorens je deze gaat eten. 

Wat betreft huidverzorgingsproducten; kies hier ook eens wat vaker voor natuurlijke middelen. Je huid is namelijk super absorberend. Alles wat je opsmeert komt in je lichaam terecht. En denk vooral ook om plastic wat in aanraking komt met voeding, bijvoorbeeld als je het opwarmt. Dus niet in plastic bakjes je eten in de magnetron opwarmen!

In de volgende blog vertel ik meer over de boosdoeners stress, onvoldoende goede vetzuren eten en oestrogeen - of progesteron disbalans. 

Ben jij je hormonen de baas? Of kom jij wel eens in aanraking met een boosdoener van hierboven die ervoor zorgt dat je hormonen uit balans gaan? Laat het me weten! Wat ga jij komende week anders doen? Ik ben benieuwd Slight smile.

Deel deze blog
Anonymous

Voordat je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.