Deel deze blog

De grootste boosdoeners voor hormonale disbalansen (deel 2)

De grootste boosdoeners voor hormonale disbalansen (deel 2)

Eerder heb ik je verteld dat hormonen een belangrijke rol spelen bij elk aspect van je gezondheid. Er zijn 6 boosdoeners die ervoor kunnen zorgen dat we hormonaal uit balans raken. In de vorige blog heb ik meer uitgelegd over darmklachten, een schommelende suikerspiegel en hormoonverstoorders. Heb je dat nog niet gelezen? Lees het hier terug! In deze blog ga ik je meer vertellen over stress, onvoldoende goede vetzuren eten en oestrogeen - of progesteron disbalans.

"Je zou minstens 30 minuten per dag in de natuur moeten doorbrengen
                Tenzij je het heel druk hebt. Dan minstens een uur"

Stress

Stress is killing. Bij stress is er maar één belangrijke taak voor het lichaam en dat is; overleven. Je lichaam zal er alles aan doen om dit te kunnen bewerkstelligen en dit gaat dus ten koste van je hormonen en allemaal andere lichamelijke processen. Alle energie naar overleven! 

Stress reduceren is lastig in een maatschappij als deze. We hebben nou eenmaal te dealen met het 'vele ballen hoog houden' principe. Wat je wel kunt doen om niet constant in standje overleving te schieten is je stress balanceren. Dus tegenover de stress, het altijd 'aan' staan, diepe ontspanning zetten. Ontspanning is voor iedereen verschillend. Zoek en vind een gezonde vorm van ontspanning, waardoor je echt kan voelen dat de stress uit je lichaam trekt. Denk aan ademhalingsoefeningen, mediteren of wandelen in de natuur. Gebruik deze vorm van ontspanning vaker en maak er tijd en ruimte voor in je leven. Al denk je dat jij het niet nodig hebt, je lichaam heeft het wél heel hard nodig. 

"Wees lief voor je lichaam en het lichaam zal lief zijn voor jou"

Onvoldoende goede vetzuren

Voor de hormonen is het belangrijk dat je gezonde vetten eet. Dit is namelijk de bouwstof voor de hormonen. Helaas zijn we een aantal jaren geleden 'bang' gemaakt voor vetten. Ze zouden slecht zijn voor het cholesterol en ons dik maken. Vetten werden daarom vervangen door suikers, zoetstoffen en snelle koolhydraten. De belangrijkste vrouwelijke hormonen worden gemaakt op basis van cholesterol, vet dus. Belangrijk is het dus om vetten te eten. Echter wel de gezonde vetten! Het wordt hoogtijd dat je je angst voor gezonde vetten achter je laat. Ik ben ervan overtuigd dat zoveel vrouwen moe en te zwaar zijn, omdat ze te weinig goede vetten binnenkrijgen en dus hun energie proberen te halen uit suikers en koolhydraten. 

Wat zijn nu goede vetten?
Denk aan avocado, lijnzaad, vette vis (makreel, haring, zalm) of een goede visolie, kokosolie, olijfolie, noten en zaden (walnoten, amandelen, pompoenpitten, zonnebloempitten etc).

"Let food be the medicine"

Oestrogeen en progesteronbalans

De vrouwelijke geslachtshormonen oestrogeen en progesteron horen in balans te zijn met elkaar. Onder invloed van je cyclus fluctueert de hoeveelheid oestrogeen en progesteron altijd. Dat is normaal. Maar als er een disbalans optreed uit zich dat in vele fysieke en mentale klachten. Wat ik veel zie is een oestrogeendominantie of een progesterontekort. Moodswings, PMS (pre menstruele klachten zoals; pijnlijke borsten, prikkelbaar, opgeblazen buik, hoofdpijn etc), heftig bloedverlies/buikpijn tijdens menstruatie of vocht vasthouden. 
Disbalansen kunnen door meerdere oorzaken ontstaan. Maar belangrijk is dat je voldoende goede vetten neemt (aanmaak hormonen), voldoende beweging krijgt, bij voorkeur buiten. Dankzij zonlicht maak je namelijk serotonine aan, wat invloed heeft op stemming en pijngevoeligheid. Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel (vermijd snelle koolhydraten en suikers) en voldoende ontspanning en een goede nachtrust. 
Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat het mineraal magnesium vaak aan de lage kant is bij mensen met PMS klachten. Je zou deze duizendpoot kunnen suppleren. Let wel op dat het een is van goede kwaliteit (zonder vulstoffen). 

Wil jij ook hormonaal in balans zijn? Stralend, energiek en de beste versie van jezelf worden? Begin dan eerst eens met het vermijden van deze 6 boosdoeners. Neem bij de lunch (en avondeten) al iets van groente, probeer meer vetten en eiwitten te eten, vermijd snelle koolhydraten zoveel mogelijk, beweeg eens wat vaker, check de etiketten, smeer niet zomaar van alles op je lichaam, gun jezelf diepe ontspanning en zorg ervoor dat je lol maakt. 

"De beste investering is investeren in jezelf"

Deel deze blog
Anonymous

Voordat je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.