Deel deze blog

Judith weet ‘t: Eerste hulp bij een ander eetpatroon

Judith weet ‘t: Eerste hulp bij een ander eetpatroon

Je wilt je eetpatroon veranderen, maar hoe pak je dat aan? Hup, van de een op andere dag het roer om? Of stapje voor stapje? En hoe ga je dat nieuwe eetpatroon dan volhouden? Het klinkt zo makkelijk, maar dat is het zeker weten niet. Diëtist Judith staat voor ons paraat met goede raad én verrast ons met etenswaardigheden over ons eetpatroon.

Gewoonte voor gewoonte

Je eetpatroon bestaat voor een groot deel uit gewoontes. Het beste is per gewoonte, te kijken of daar een gezondere variant op is en deze gewoonte voor gewoonte aan te passen. Ja je leest het goed, je eetpatroon aanpassen doe je niet in één keer dat kost tijd.

Lief dagboek

Nee, niet gelijk afhaken. Ik weet het, een dagboek klinkt misschien wat suf maar het is een hele goede manier om inzicht te krijgen in wat je nu eigenlijk allemaal eet op een dag. Het zet je brein aan het werk, je schept orde en gaat nadenken over eten. Bovendien geeft het jouw intrinsieke motivatie een enorme boost.

Dag dagmenu

Ik laat het je zien en geef je een beter beeld door een voorbeeld van een dagmenu met je te delen.

Dagmenu:

Ontbijt met 2 bruine boterhammen met boter en hagelslag
Tussendoor een plak ontbijtkoek met een kop zwarte koffie
Lunch met 3 sneetjes bruin brood met kaas, en worst. 1 sinaasappel en een kop Cup-a-soup
Tussendoor 2 Maria biscuit met 2 koppen thee. Een handje drop. 2 blokjes chocola.
Warme maaltijd bestaat uit gebakken aardappelen met schnitzel en sperziebonen. Vla als toetje.
Later op de avond cafe noir en nog 2 blokje chocolade

Dan begin je bijvoorbeeld met de gewoonte ontbijtkoek als tussendoortje. Wat kun je in plaats daarvan nemen? Een stuk fruit bijvoorbeeld. Dat is gewoonte één die je nu eerst een weekje gaat proberen. Dat is toch tof dat je op je dagmenu dat stuk fruit ziet staan in plaats van die ontbijtkoek. Goed bezig! Later ga je verder met de volgende gewoonte en vervang je je handje drop voor iets gezonders.  

Kan dat niet sneller?

We willen allemaal sneller en beter maar gewoontes moeten inslijten. Je kunt meerdere gewoontes tegelijk aanpakken maar kies er niet meer dan drie. Dat is de max en meer kan ons brein niet aan. We willen vaak veel te grote stappen nemen en dat werkt niet, dan ben je ook weer enorm teleurgesteld als het niet lukt. Dus: het moet altijd haalbaar zijn. Nam je toch een te grote stap? Doe dan een stapje terug, ook goed!

Het olifantenpad

Ons brein houdt van ingesleten paden volgen, dan hoeft ‘ie immers niet zo veel na te denken. Als je aan het wandelen bent en je ziet door het groene gras dat zandpaadje lopen dat je sneller bij je bestemming brengt, dan loop je daar zonder nadenken overheen. Je brein weet allang dat dat de kortste weg is die je altijd neemt.
Het goede nieuws is dat ons brein prima nieuwe paden kan aanleggen, alleen heeft dat wel tijd nodig. Het duurt tussen de 6-10 weken voordat je gewend bent aan je nieuwe gewoonte. Het geeft niet wanneer het een paar keer fout gaat, die nieuwe gewoonte slijt er heus wel in. Het hoeft niet allemaal in één keer goed te gaan.

Hoe zit het met jouw eetpatroon? Welke van jouw eetgewoontes zou jij het liefst willen aanpassen?

Deel deze blog
Anonymous

Voordat je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.