Deel deze blog

Ook jouw boosheid mag er zijn! Maar hoe ga jij ermee om?

Iedereen is wel eens boos. De ene keer is de boosheid zo verdwenen en de andere keer kun je er zo in blijven hangen dat je omgeving er ook last van krijgt. Boosheid kan ontstaan vanuit verschillende situaties en iedereen ervaart en verwerkt dat op zijn of haar eigen manier. Je kunt in een rollercoaster van emoties terechtkomen. Je voelt je ontregeld. Het raakt je dan in je kern. Als je onvoldoende aandacht besteed aan het moment, kan boosheid diep inwerken op je gedachten en je lichaam. Waardoor stress en andere lichamelijk klachten kunnen ontstaan.

Het overkwam Merel ook (fictief persoon)

Merel heeft een jaar geleden te horen gekregen dat zij haar baan kwijt raakte. Na een eerdere reorganisatie wist ze dat ook haar baan niet zeker was. Toen het ontslagbericht bij haar binnenkwam was ze ondanks haar verwachting erg van slag. Dat heeft haar diep geraakt. Merel heeft al bijna één jaar lang een erg kort lontje. Zij is chagrijnig. Het gezin doet alles om haar te steunen maar niets is goed. Vanuit het niets ontsteekt ze in woede. Er is dan niets met haar te beginnen, ze is dwars, geeft overal op af en ziet het nut niet meer van de dingen die ze doet. Ze heeft een vrijeval in een negatieve neerwaartse spiraal. Dit geeft bij haar veel spanning. Ze voelt een akelige druk op de borst en heeft depressieve gevoelens.

Diep geraakt in haar ziel

Waar het bij Merel omgaat is dat ze ‘geraakt is in de kern’. Wat betekent het om in je kern geraakt te worden? Werk is niet zomaar iets. Werk is van waarde. Iedereen heeft behoefte aan waardering en aan een zinvolle dagbesteding. Werk kan je leven de ‘schwung’ geven die je nodig hebt. Het wegvallen van werk kan iemands eigenwaarde, de zekerheid van inkomen, een doel, of levensperspectief frustreren. Want werk zorgt ervoor dat je kern stevig is. Als je je baan verliest wordt er geschud aan die kern. Wanneer je kern wegvalt, kun je in een rollercoaster van emoties terechtkomen en kun je last krijgen van frustratie-agressie. Je kunt boos worden en blijven.

Wat is boosheid?

Door een ervaring met een verandering, of een verlies, kun je pijn ervaren. Er is je iets aangedaan. Je voelt je benadeeld en in de kou gezet. Emotioneel kun je daar erg boos van worden. Of verdrietig en/of bang. Dat zijn normale reacties op een ingrijpende gebeurtenis. Boosheid betekent dat er een grens overschreden is, dat je onrecht ervaart. Mensen worden boos als ze gefrustreerd raken, als hun behoeften niet vervuld worden.

Boosheid kan leiden tot stress

Als je boosheid verwaarloosd dan kan dit leiden tot stress. Voor je mind kan dit betekenen dat je je moeilijker kunt concentreren. Je vergeet dingen en bent continue aan het piekeren. Je wordt onzeker want je zelfvertrouwen is gedaald. Je creëert een negatief zelfbeeld. Je raakt verstrikt in de negativiteit en loopt de hele dag te mokken en trekt jezelf terug.

Dit alles kan leiden tot lichamelijke klachten: je krijgt spanning op de borst. Je hebt last van slaapstoornissen. Je herstelt niet meer van vermoeidheid. Soms vliegt het je allemaal aan. Je hebt allerlei stressklachten, zoals hoofdpijn en lusteloosheid.

Vier stappen die lucht geven

Je kunt de stress verlagen door de onderstaande vier stappen te doorlopen en op papier uit te schrijven:

  1. Feiten noemen: Dit onrecht gebeurde toen en toen bij mij.
  2. Gevoel benoemen: Welk gevoel gaf dit je?
  3. Wens uitspreken om veranderd gedrag: Dit heb ik nodig.
  4. Wederzijds belang vragen want dan worden we er samen beter van. Je wilt de ander bereiken. Wat wil je nou? 

Gebruik deze uitwerking dan om met diegene waarop je boosheid is gericht in gesprek te gaan. Soms is de ander zich niet eens bewust van het feit dat je boos op hem/haar bent. Door het bespreekbaar te maken geef je de ander ook inzicht in wat de gevolgen van zijn handelen kan zijn en bovendien lucht het op. Je kunt afspraken maken over hoe je beter met elkaar om kunt gaan. Dit zorgt voor stressreductie. En je wordt daardoor fysiek en geestelijk sterker.

Als je niet in gesprek kunt gaan dan helpt het opschrijven je toch. Alleen al door dit te doen neemt de boosheid af. Je kunt het dan niet delen maar wat je wel doet is het van je afschrijven. En weet je wat je daarna een goed gevoel geeft? Dit weet ik uit ervaring. Verbrand het briefje dat lucht enorm op. Het geeft je ook inzichten in hoe jij beter je grenzen kan stellen, wat heb je nodig om verder te kunnen.

Doen!

Uit je gevoelens, erover praten lucht op! Praten over details en ontladen van gevoel zorgt voor afronding van de gebeurtenis.  Wandel één uur per dag en zorg voor ontspanning. Belangrijk is goed naar jezelf te luisteren! Neem lichamelijke signalen serieus en zoek hulp als je er zelf niet uitkomt.

Deel deze blog
Anonymous

Voordat  je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.